بررسی خرید و استفاده از استانبول کارت

برای آنکه بتوانید سفری راحت و کم هزینه داشته باشید باید با محل های اقامتی و وسایل حمل و نقل در آن شهر و منطقه آشنایی داشته باشید. استانبول کارت یکی از راه هایی است که شما با داشتن آن می توانید در سفر به این شهر از راحتی بیشتر و هزینه کمتر برخوردار شوید. در این متن به بررسی و معرفی و نحوه استفاده از استانبول کارت می پردازیم.

 

 

 

استانبول کارت چیست؟

شهر استانبول که در کشور ترکیه واقع شده است یکی از شهرهای مدرن محسوب می شود که سالانه توریست های زیادی از سراسر دنیا برای بازدید از مکان های دیدنی آن به این شهر سفر می کنند. اما سفر به یک کشور و شهر دیگر هزینه های زیادی را شامل می شود که این موضوع باعث می شود مسافران و توریست ها برای کاهش هزینه ها به دنبال راهکارهای مختلفی باشند. پیدا کردن محل های اقامتی کم هزینه تر و رستوران های ارزان قیمت از جمله این راهکارها می باشد. اما برای رفت و آمد در توراستانبول نیز باید هزینه ای را در نظر بگیرید. استفاده از استانبول کارت می تواند گزینه مناسبی باشد. این کارت در واقع این امکان را به شما می دهد تا بتوانید از هر وسیله حمل و نقل عمومی در این شهر استفاده کنید. این موضوع باعث می شود تا شما در دسترسی به وسایل نقلیه عمومی نیز راحتی بیشتری داشته باشید. شما می توانید با استفاده از این کارت هزینه و کرایه حمل و نقل را به راحتی بپردازید و در واقع از سال 2009 این کارت ها جایگزین بلیط های الکترونیکی شده است.
 

تور استانبول-بررسی خرید و استفاده از استانبول کارت

 

قابلیت های استانبول کارت

شما می توانید تنها با تهیه و شارژ استانبول کارت از تمامی وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر استفاده کنید. وسایل حمل و نقل می تواند شامل اتوبوس، مترو و یا تراموا باشد و لازم نیست برای استفاده از هر کدام از این وسایل یک بلیط جدا تهیه کنید. نکته ای که شایان به ذکر است این موضوع می باشد که امروزه تعداد کمی از وسایل نقلیه پرداخت نقدی را از شما در این شهر قبول می کنند و اگر شما می خواهید که از این وسایل برای رفت و آمد در استانبول استفاده نمایید باید حتما خرید استانبول کارت را انجام دهید.
یکی از ویژگی های این کارت این است که برای آن که کرایه را با استفاده از آن پرداخت کنید نیازی نیست که آن را کاملا در مقابل دستگاه قرار دهید و تنها در فاصله ای در حدود 8 سانتی متری دستگاه و چند ثانیه صبر کردن می توانید کرایه را پرداخت کنید. این موضوع به شما این امکان را می دهد تا بدون این که کارت را از کیف خود خارج کنید به راحتی هزینه را بپردازید. شما می توانید بعد هر بار استفاده از کارت موجودی باقی مانده را بر دستگاه مشاهده نمایید. همچنین می توانید با استفاده از یک استانبول کارت چندین نفر از وسیله های نقلیه استفاده نمایند. بدین صورت که بعد از پرداخت هزینه برای یک نفر، نفر بعدی چند ثانیه صبر نماید و با استفاده از همان کارت کرایه را پرداخت نماید.
 

 

تور استانبول-بررسی خرید و استفاده از استانبول کارت

 

شارژ استانبول کارت

در صورتی که اعتبار شما تمام شده باشد هنگام پرداخت بر روی صفحه مانیتور به شما اعلام  می شود که باید کارت خود را شارژ نمایید. برای آنکه بتوانید کارت خود را شارژ نمایید می توانید از دستگاه های خودپرداز در این شهر استفاده کنید. شما می توانید کارت را در مبلغ های مختلف 5 ،10 و 20 لیر شارژ کنید. اگر به زبان ترکی استانبولی تسلط ندارید نگران نباشید زیرا این دستگاه های خودپرداز برای شارژ کارت ها به چند زبان نوشته دارند تا مشکلی برای توریست های تور ترکیه پیش نیاید. اما برای خرید استانبول کارت می توانید از همان فرودگاه و یا ایستگاه سلطان احمد، با پرداخت 10 لیر کارت را خریداری کنید.
 

 

تور استانبول-بررسی خرید و استفاده از استانبول کارت

 

کاهش هزینه ها

همانطور که اشاره کردیم شما با استفاده از استانبول کارت هزینه های رفت و آمد خود را کاهش می دهید. شما در اولین استفاده از این کارت تنها 2.6 لیر پرداخت می نمایید که این مبلغ نسبت به 5 لیر  در حدود نصف قیمت کاهش داشته است. برای سفر بعدی و استفاده از وسایل نقلیه تا 2 ساعت مبلغ 1.85 لیر و در سومین استفاده از وسیله نقلیه 1.4 لیر باید پرداخت نمایید. این بدان معنا است که شما اگر برای رفتن به یک مکان از شهر نیاز به استفاده از دو خط مترو و یا مترو و اتوبوس  داشته باشید هزینه رفت و آمد کاملا به صرفه خواهد بود. این کارت تا 2 سال دارای اعتبار می باشد.
 

تور استانبول-بررسی خرید و استفاده از استانبول کارت